STUDEREN

START VAN JE NIEUWE STUDIE

Welkom bij de start van je nieuwe studie op het Grafisch Lyceum!  

Bij de opleiding Game Artist leer je: 2D- en 3D-games te ontwerpen en te creëren. Welke spelelementen belangrijk zijn, omgaan met de professionele computerprogramma’s voor beeldbewerking, 3D-ontwerp en game-engines zoals Unity. Beroepsgerichte vakken: 3D-modelling, texturing, animatietechnieken, gametechniek en –design, visualiseren. 

Je leert bij Game Developer / Game Programmer: programmeren, scripting en de techniek van game development. Je leert C#, HTML5, Unity, design patterns, Agile en Git. Beroepsgerichte vakken: programmeren, gameplay, gamedesign, 2D- en 3D-vormgeving, rapid prototyping.  

Bij alle opleidingen natuurlijk ook de vakken Nederlands, Engels, rekenen en burgerschap.

 VERANTWOORDELIJK EN ZELFSTANDIG

Wat verwachten wij van jou en wat kan jij van ons verwachten?  

Gaming is een afdeling waar we studenten opleiden tot verantwoordelijke en zelfstandige mensen. Je zult merken dat je gedurende je studie steeds meer vrijheid zal krijgen om jezelf te ontwikkelen.  

Je zult merken dat we je behandelen als een volwassene. Dat wil zeggen op een benaderbare, respectvolle en soms een wat informele manier. We merken dat dit het prettigst werkt, maar dit kunnen we alleen doen zolang je laat zien dat je hiermee om kan gaan.  

De industrie verwacht een lastige mix van gemotiveerde, hard werkende, zelfstandige en getalenteerde mensen. En helaas zijn deze kwaliteiten niet allemaal door school aan te leren, een groot gedeelte hiervan moet uit jouzelf komen.  

(Meer informatie is te lezen in het studentenstatuut, terug te vinden via het intranet. http://intranet.glu.nl

STUDIELOOPBAANBEGELEIDING  

Natuurlijk sta je er op school niet alleen voor. Docenten zijn er om je te helpen dingen te leren en om je te begeleiden. Daarbij heeft elke klas een SLB’er (studieloopbaanbegeleider).  

De SLB’er voert met de student gesprekken over diens leerdoelen, studieresultaten, studievaardigheden en portfolio en geeft feedback op de ontwikkeling van de student. Daarnaast is de SLB’er het eerste aanspreekpunt bij studieproblemen en sociaal-emotionele problemen die het functioneren van de student in de weg staan. De SLB’er anticipeert zowel op signalen die de student geeft als op signalen vanuit de intake of de docenten. Op het intranet van het GLU lees je meer over de rol van de SLB’er. . 

In sommige gevallen kan de SLB’er je ook doorverwijzen naar andere onderdelen binnen het GLU. 

Onder het kopje ‘Contact met de SLB’er’ op deze website zie je welke docenten de SLB’ers zijn van de klassen. 

SCHOOLREGELS

TIJDENS DE LES  
Jullie zijn allemaal een onderdeel van de sfeer in de klas. De sfeer in de klas ontwikkelt vanzelf, maar jullie hebben hier allemaal invloed op.  

Uit onze ervaring blijkt dat een rustige klas waar de studenten elkaar respecteren het beste werkt. Je zult immers de komende drie jaar veel met de mensen in je klas gaan samenwerken. Dat houdt in dat hun werk voor een deel jouw werk is, en hun succes, dat van jou. 

AFLEIDING  
Gamen, Facebook, Youtube en andere afleidingen zijn tijdens de les niet toegestaan! In de klas werk je aan het vak dat je op dat moment hebt. Tenzij anders aangegeven. Houd in de gaten dat afleidingen niet alleen jou, maar ook je klasgenoten uit hun concentratie halen. Respecteer je klasgenoten en gun ze hun concentratie. Muziek mag je, met oordopjes in, beluisteren als de lessituatie dat toestaat. Maar zorg ervoor dat anderen geen last van je hebben. 

ETEN EN DRINKEN  
Je mag een flesje water meenemen naar de les maar verder is eten en drinken in de lokalen niet toegestaan. Eten en drinken mag natuurlijk wel in de kantine en buiten. 

DE KLAS UITGESTUURD  
Word je de klas uitgestuurd vanwege je gedrag dan meld je je bij teamleider Sander Scholl. Je moet je ook melden bij jouw SLB-docent. Is je SLB-docent niet op school aanwezig, dan meld je dit via een e-mail. 

PRESENTIE - ABSENTIE

In principe ben je verplicht ALTIJD aanwezig te zijn in de les. Absentie wordt goed in de gaten gehouden en kan leiden tot problemen met je SLB’er, de leerplichtambtenaar en/of je studiefinanciering. Bovendien leidt het missen van lessen tot gaten in je kennis van en de beheersing van het vak dat je probeert te leren. Tip: maak afspraken met een klasgenoot om gemiste opdrachten/afspraken/leerstof voor jou mee te nemen als je er niet kan zijn omdat je ziek bent.  

Ziek melden 
Natuurlijk kun je ziek zijn, dit gebeurt ons allemaal wel eens een keertje, dat is niet erg. Maar meld je wel ziek.  

Ziekmelden: geef het telefonisch door via het telefoonnummer (030) 280 70 77 of via de MijnGLU-app. Dit moet vóór 10.00 uur bij de receptie of via de MijnGLU-app worden gemeld. Daarnaast moet je een bericht sturen naar je SLB'er.

Ouders /verzorgers van leerlingen onder de 18 jaar moeten de leerling telefonisch af- of ziekmelden voor 10.00 uur via de receptie of via de app (zie bovenstaande informatie). De student mag zelf een bericht naar de SLB’er sturen.  

Ziek naar huis 
Word je ziek tijdens de les? Dan lever je het formulier 'ziek naar huis' in bij de receptie. Dit formulier kun je ophalen bij de receptie of downloaden en printen van intranet (https://studenten.intranet.glu.nl/ondersteuning-bij-verzuim). Het formulier wordt altijd ondertekend door de docent van wie je op dat moment les hebt en voorzien van een geldige reden. 
Ben je de volgende dag nog ziek, dan bel je ook vóór 10.00 uur naar de receptie. 
  
Beter melden 
Beter melden doe je ook bij de receptie,  telefonisch of aan  de balie. Dat doe je voordat je weer gaat deelnemen aan de lessen. De receptie verwerkt de betermelding direct, in jouw bijzijn, in Icaris. Vanaf dat moment staat geregistreerd dat je beter bent.  

Je kunt jezelf  alleen bij  hoge uitzondering met terugwerkende kracht beter melden. Gebruik hiervoor het formulier  ‘correctie presentie/absentie’, ook te vinden bij de receptie. 

Meer informatie over presentie/absentie, gevolgen verzuim, verlof aanvragen of een dokters- of tandartsbezoek, vind je op https://studenten.intranet.glu.nl/ondersteuning-bij-verzuim.

GEORGANISEERD WERKEN - MAPPENSTRUCTUUR  

Maak een tweede partitie (onderdeel van je hardeschijf) aan. Dan kun je daar je werk op bewaren. Mocht je ooit Windows opnieuw moeten installeren (crash/virus/etc), dan is je werk tenminste veilig. Werk je alleen op je Windows partitie, dan ben je in geval van nood alles kwijt.  

Je gaat de komende jaren veel dingen maken, je krijgt veel vakken en daarbij horen veel opdrachten. In de afgelopen jaren hebben we gemerkt dat veel studenten hun bronbestanden kwijtraken, dat data verloren gaan of dat je dingen gewoon niet meer kunnen vinden. Vaak komt dit door een ongestructureerde werkomgeving.  

Om dit probleem tegen te gaan is het aan te raden wij jullie aan om de volgende mappenstructuur te gebruiken: een mapje ‘Periode’, met daarin mappen voor de verschillende vakken. Dit is de beste manier om je werk de komende 4 jaar te organiseren. Een andere goede methode is Jaar --> Periode --> Vak. 

Elke periode krijgt zijn eigen map en binnen deze periode maak je mapjes voor elk vak dat je hebt. In elk vak maak je mapjes voor elk vak dat je hebt. In elk vak maak je twee mapjes aan, één voor je werkbestanden en één voor je eindproduct. Tijdens de periode stop je alles wat je maakt binnen de werkbestandenmap (natuurlijk netjes georganiseerd). En als je dingen inlevert, dan stop je een kopie daarvan in je eindproductenmap. Op deze manier kun je jouw eindproducten makkelijk terugvinden wanneer je jouw portfolio gaat bijwerken. 

ZELF BACK-UPS MAKEN

Je bent zelf verantwoordelijk voor het maken van back-ups. Als je computer crasht en je bent werk kwijt dan is dit jouw probleem. Als je door een computercrash niets kunt inleveren dan resulteert dit in een onvoldoende. 

Ons advies is om aan het eind van elke week een back-up te maken van je laatst geproduceerde werk. Op die manier ben je hooguit één week aan werk kwijt, wat makkelijker in te halen is. 
Tip: check de website https://mega.nz, voor het maken van een veilige cloudopslag.

HUISWERK EN INLEVEREN - DEADLINES EN PLANNEN

Het gaat gebeuren dat je huiswerk gaat krijgen, dit kunnen opdrachten zijn die thuis gemaakt moeten worden, of gewoon werk dat afgemaakt moet worden omdat je dit niet tijdens de les af hebt gekregen. 

Voor sommige opdrachten, deze worden duidelijk aangegeven, geldt dat deze ingeleverd moeten worden. Deze opdrachten tellen meestal mee voor de eindbeoordeling. Voor dit soort opdrachten wordt meestal een deadline (uiterste inleverdatum) afgesproken. In dit geval moet het werk voor die datum op de inlevermap staan, zo niet dan wordt het werk niet nagekeken (wat kan resulteren in een onvoldoende). Deze datum noteer je meteen als je deze krijgt in je agenda/telefoon/google calendar of wat je ook gebruikt.

Denk er ook aan dat het uploaden van je werk ook tijd kost (en dat de server ook offline kan zijn), wacht er dus niet mee tot het laatste moment. 
Share by: